Який тиск має бути в колесах автомобіля?

Який тиск має бути в колесах автомобіля – одне з важливих питань для безпечної експлуатації транспортного засобу. Правильний тиск повітря в шинах не тільки забезпечує комфортне керування, але й впливає на економічність, керованість та термін служби шин. Кожен водій повинен знати оптимальні показники тиску для свого автомобіля та вміти правильно їх контролювати.

Чому важливий правильний тиск в шинах

Вимірювання та підтримка правильного тиску в шинах – це не просто технічна процедура, а важливий елемент безпеки дорожнього руху. За статистикою, близько 30% автомобілів рухаються з неправильним тиском в колесах, що призводить до збільшення гальмівного шляху та підвищення ризику аварійних ситуацій. Отже, на що це впливає:

  1. Керованість автомобіля. Оптимальний тиск в шинах забезпечує найкраще зчеплення з дорогою. При неправильному тиску, найгірше коли в усіх шинах різні показники, погіршується керованість автомобіля, особливо на мокрій дорозі та під час маневрування, та чим більша швидкість, тим більша небезпека.
  2. Гальмівний шлях. Оскільки недокачані чи перекачані шини мають різне зчеплення з дорогою, то і гальмівний шлях буде відрізнятися. Різне значення на одній осі може призвести до заноса авто. Оптимальний тиск дає найефективніше гальмування.
  3. Економія палива. При недостатньому тиску збільшується опір руху авто, що призводить до підвищення витрати палива на 5-10%. Якщо дотримуватись рекомендацій заводу виробнику авто, то ви зекономите паливо та автівка буде менше викидати CO2.
  4. Термін служби шин. Неправильний тиск призводить до нерівномірного зносу протектора. При регулярному контролі тиску шини служать довше, зберігаючи свої експлуатаційні характеристики.

Як визначити правильний тиск в шинах автомобіля

Визначення правильного тиску в шинах вимагає уваги до деталей та розуміння специфіки конкретного автомобіля.

Де шукати інформацію про тиск у шинах авто

Інформацію про тиск у шинах на кришці паливного бакаІнформацію про рекомендований тиск можна знайти:

  • на наклейці на дверній стійці водія;
  • на зворотній частині кришки бензобака;
  • на наклейці що в багажнику біля запасного колеса;
  • в інструкції з експлуатації.

Важливо дотримуватися саме цих значень.

Маркування на самих шинах

На боковині шини вказано максимально допустимий тиск, але це не те значення, яке потрібно підтримувати. Орієнтуйтеся на рекомендації виробника автомобіля, а не шин.

Особливості для передніх та задніх коліс

Часто рекомендований тиск для передніх і задніх коліс різниться через розподіл ваги автомобіля. Передні шини зазвичай потребують трохи більшого тиску, тому що у більшості автомобілів двигун спереду. І навпаки, якщо авто вантажне і яке постійно експлуатується за призначенням, то більший тиск потрібен на задній вісі колес.

Норма тиску в шинах автомобіля: таблиця

Розмір шин Передні колеса (бар) Задні колеса (бар) Примітки
R13 2.0 – 2.2 2.0 – 2.2 Легкові автомобілі.
R14 2.2 – 2.4 2.2 – 2.4 Підходить для компактних легкових авто.
R15 2.3 – 2.5 2.3 – 2.5 Стандарт для більшості середньорозмірних авто.
R16 2.4 – 2.6 2.4 – 2.6 Використовується у легкових авто середнього класу.
R17 2.4 – 2.8 2.6 – 2.8 Часто зустрічається на позашляховиках.
R18 2.5 – 2.9 2.7 – 3.0 Підходить для кросоверів і спортивних авто.
R19 2.7 – 3.0 2.9 – 3.2 Рекомендовано для великих позашляховиків.
R20 і більше 2.8 – 3.2 3.0 – 3.5 Для важких автомобілів або комерційного транспорту.
Тиск у шинах PSI: Щоб перевести бар у PSI, множте на 14.5 (наприклад, 2.5 бар ≈ 36 PSI).

Різниця між тиском у барах та атмосферах

Бари та атмосфери — це одиниці вимірювання тиску. Один бар дорівнює 0,986923 атмосфери, оскільки різниця в значеннях менша чим 2 сотих, тому автолюбителі ототожнюють ці одиниці тиску. Часто можна почути на шиномонтажі: «2.2 бара або атмосфери».

Як часто потрібно перевіряти тиск у колесах?

Перевірка тиску манометромРегулярність перевірки тиску в шинах є важливим аспектом технічного обслуговування автомобіля. Рекомендується проводити перевірку не рідше одного разу на місяць, а також перед кожною тривалою поїздкою. Особливо важливо контролювати тиск при різких змінах температури навколишнього середовища, оскільки кожні 8°C зміни температури призводять до зміни тиску на 0,1 bar.

Датчики тиску в шинах

В більшості сучасних автомобілях присутня система контролю тиску в шинах (TPMS — Tire Pressure Monitoring System). Ця система виводить інформацію про тиск в колесах автомобіля на панель приладів. Що дає змогу дізнатися яке і на скільки колесо потрібно підкачати не виходячи з авто. Така опція дозволяє всього в декілька натискань перевіряти тиск в шинах й така зручність допомагає частіше перевіряти показники. Якщо вам потрібно більше інформації, то ознайомтеся детальніше як працює датчик тиску в шинах.

Правильне вимірювання тиску

Незалежно від того як ви дізнаєтесь тиск, вручну манометром чи за допомогою електронних датчиків, є важливе правило — вимірювати тиск треба на холодних шинах, тобто коли автомобіль не рухався мінімум 3 години. На гарячих шинах показники будуть завищені.

Вибір манометра

Дешеві манометри по типу сувенірного варіанту не підходять для точного вимірювання. Механічний чи електронний — це кому як зручніше. Електронний має свої переваги: підсвітка, точність вимірювання та компактність. Але якщо батарейка сяде, то буде прикро. Механічний же працює стабільно, але потрібно орієнтуватися в показниках (psi, bar, атм) конкретної моделі.

Особливості тиску в шинах для різних сезонів

В контексті безпечної експлуатації автомобіля тиск в гумі грає не останню роль. Кожен сезон має свої особливості. Слід пам’ятати, що тиск повітря в замкненому просторі залежить від температури. Чим холодніше на дворі, тим нижчий тиск у шинах. Тому може здаватись що влітку треба не докачувати, а взимку підкачати, хоча значення тиску повинно бути однаковим.

Скільки атмосфер має бути в колесах зимою?

Зимові шини часто потребують трохи нижчого тиску – на 0.2-0.3 атмосфери, це зумовлено покриттям доріг. Якщо дорога слизька або зовсім покрита снігом зниження тиску надасть вам перевагу в гальмуванні та зменшить пробуксовування. Але якщо дорога почищена, або зима не сніжна, то дотримуйтесь рекомендації автовиробника.

Якщо у вас всесезонні шини

Для всесезонних шин потрібне коригування тиску особливо в міжсезоння, коли температура повітря різко змінюється.  Коливання в 8 градусів змінює тиск на 0.1 атмосфери. Якщо влітку при +30 °C в гумі буде 2.2 атмосфери, то взимку при -10 °C тиск впаде до 1.7 атмосфери.

Типові помилки при накачуванні шин

Неправильне накачування шин може призвести до серйозних проблем з керованістю, безпекою та строком експлуатації гуми.

Перекачування

Надмірний тиск погіршує комфорт їзди та зменшує площу контакту шини з дорогою, що особливо небезпечно на мокрому покритті. Також, перекачування призводить до надмірного зносу протектора по центру шини.

Недостатній тиск повітря в колесах

Занизький тиск призводить до перегріву шин, підвищеного зносу та збільшення витрати палива.Як тиск в шинах впливає на знос протектора

Різний тиск в колесах автомобіля

Різниця в тиску між колесами однієї осі не повинна перевищувати 0.1 bar, інакше це негативно вплине на керованість. Машина мимоволі рухатиметься у бік найбільш спущеного колеса.

Особливі випадки

При специфічних умовах експлуатації автомобіля необхідно враховувати додаткові фактори при накачуванні колес.

Подорож по бездоріжжю

Забравшись кудись на бездоріжжя, а часом і просто на мокру траву, машина може забуксувати — у таких випадках тиск можна знизити на третину. Так площа контакту гуми з поверхнею стане більшою, що підніме ваші шанси вибратись. Однак, будьте уважні та не перестарайтеся, якщо ваші шини не призначені для низького тиску є небезпека розбортувати колесо.

Повне завантаження

При повному завантаженні автомобіля тиск у задніх шинах потрібно збільшити згідно з рекомендаціями виробника (зазвичай на 0.2-0.3 bar).

Тривала подорож

Перед далекою поїздкою перевірте тиск в усіх колесах, включаючи запасне. На високих швидкостях правильний тиск особливо важливий.

Запасне колесо

Тиск в запасному колесі повинен бути трохи вищим за рекомендований для звичайних коліс, оскільки воно рідко перевіряється. Особливо якщо у вас не повноцінне колесо, а «докатка».

Підтримка правильного тиску в колесах автомобіля — це не просто технічна вимога, а важливий аспект безпеки та економічності. Регулярна перевірка шин з врахуванням сезонних особливостей та умов експлуатації допоможуть забезпечити максимальну безпеку руху, оптимальну витрату палива та тривалий термін служби гуми. Пам’ятайте, що витрачений час на перевірку тиску в шинах – це інвестиція у вашу безпеку та комфорт.

Вам також може сподобатися

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *